Režisér Remo o Richardovi Müllerovi: Je to stále frajer

Dokument o Richardovi Müllerovi Nespoznaný prišiel do Kežmarku osobne uviesť jeho režisér Miro Remo. Je mu ľúto, že okolo dokumentu vznikol taký mediálny rozruch, pričom si myslí, že film je ľudský a veľmi citlivý. Napriek tomu je podľa neho jasné, že aj to pomôže filmu a môže ho v kine vidieť ešte viac divákov.


Richard Müller: NespoznanýTím Richarda Müllera sa na Facebooku vyjadril, že takúto verziu filmu, ktorá je v kinách, neschválili. Ako vnímate túto situáciu?

Miro Remo: O filme Nespoznaný som komunikoval s producentom, ktorý ma postavil pred hotovú vec, keďže komunikoval s manažmentom Richarda Müllera. Podľa mojich informácií sa producenti dohodli na tom, že z filmu pôjdu preč tri scény, ktoré boli predmetom rokovaní. Nakoniec sa producenti rozhodli k zásadnému kroku a vystrihli ich, resp. ich modifikovali, aby vyhoveli ich požiadavkám.

Bol som z toho, ako autor, veľmi smutný, lebo som si myslel, že aspoň jedna z nich tam ostane. Ale dobre, je to ich rozhodnutie. Veci, ktoré sa na internete šíria, považujem za účelové klamstvá. Neviem, čo iné by zvrátilo tento názor. Naozaj neviem, o čo ide a čo sa tým sleduje.

Môžete priblížiť aspoň jednu z tých vystrihnutých scén?

MR: Jednou z vystrihnutých scén bola aj záverečná, kde je Richard Müller po koncerte veľmi unavený, bol na neho veľký záber, kde ho vidíme ležiaceho a veľmi unaveného. Mám pocit, že tá scéna chýba filmu najviac. Keď sme to strihali, mal som pocit, že dochádza k totálnemu uvoľneniu napätia z toho, či ten koncert Richard zvládne.

Ten film vyvoláva otázky, či s takou ťažobou, ktorú vyvoláva jeho zdravotný stav, dokáže ešte vystúpiť a postaviť sa pred ľudí a či to nie je nad jeho sily. Ukázalo sa, že nie a stále je to frajer, ktorý nakoniec vystúpi aj napriek okolnostiam a kolotoču okolo toho v ktorom sa ocitol. Stále si myslím, že vďaka tej záverečnej scéne by bol ten film ešte lepší.

Richard Müller: NespoznanýAký bol váš vzťah s Richardom Müllerom?

MR: Pri každom filme sa snažím, aby išlo o kamarátsky vzťah. Aby nešlo len o niečo pre potreby dokumentárneho filmu. Nazdávam sa, že to kamarátstvo je nutné a to sa následne ukáže aj vo filme. Úprimnosť tam byť musí minimálne taká, ako v normálnom živote, ak nie väčšia.

Okrem svojho natočeného materiálu ste mali k dispozícii aj Müllerove záznamy.

MR: Müller nám dal približne 20 hodín záznamov zo súkromného archívu, čo je pred dokumentaristu poklad, navyše ak ide o známu osobnosť, ktorou si ovplyvnený a o ktorej chceš robiť film. Zrazu Ti ukáže materiál, ktorý nikto nevidel a môžeš začať premýšľať o tom, ako to celé dať dokopy.

Hovorí to o dôvere, ktorá medzi nami bola. A myslím si, že to hovorí aj o veľkosti Richarda, že on je presne taká celebrita, ktorá sa, napriek všetkému, „neserie“.

V súčasnosti je okolo vášho dokumentu veľký mediálny rozruch. Ako na vás vplýva?

MR: Tento mediálny rozruch vnímam v dvoch rovinách. Na jednej strane mi je ľúto, že sa vzťahy medzi filmármi a medzi aktérmi filmu týmto spôsobom pošpinili, keďže vznikla diskusia o tom, či takýto film má alebo nemá ísť von. Myslím si, že dokumentárny film, aj keď je smutný, je stále pravdivý a nerozumiem niektorým požiadavkám zo strany Richardových manažérov.

Oni mali asi pocit, že natočíme bilančný portrét, čiže taký, aký sa točil o veľkých a zaslúžilých umelcoch. Ja som mal skôr pocit, že Richard to robí inak. Svoje piesne zaobaľuje do depresívneho nádychu a to je jeho devíza a poloha, v ktorej je presvedčivý. Megasúboj, ak sa to tak dá nazvať, je takým odrazom slovenskej kultúry. Takí sme a do takých situácií sa dostávame. Možno nevieme prekusnúť niektoré veci, možno sa nevieme povzniesť a možno to je naozaj už cez niekoho osobnú hranicu a potom ten človek začína útočiť.

Richard Müller: NespoznanýNa druhej strane je jasné, že táto komunikácia pomáha filmu, aby ho videlo a aby o ňom vedelo čo najviac ľudí. Je to šťastie v nešťastí. Radšej by som bol, keby sa o filme hovorilo v inom kontexte, lebo mám pocit, že je to film ľudský a veľmi citlivý.

Viete, aká bola reakcia Richarda Müllera, keď film videl?

MR: Bol som pri prvom premietaní, kde bol aj Richard. Keď sa film skončil, Richard vstal a povedal, že vyzerá ako mŕtvy tuleň. Vadilo mu, že vtedy mal o 50 kilogramov viac ako má dnes. Možno v sebe, vnútorne, riešil aj iné veci, ale pred nami hovoril iba o tom.

 

Text: Lorant PAUGSCH (Kežmarský reportér)

Foto: Nikola PODOLINSKÁ

 

Celá fotogaléria z podujatia na FB stránke klubu

Richard Müller: Nespoznaný

Film uvedie režisér Miro Remo (23. novembra)

Dokument, Slovensko/Česko
2016, 88 min, v pôvodnom znení (slovensky, česky)

23. november 2016, 19:00
24. november 2016, 19:00
DCP 2D

Už 25 rokov patrí Richard Müller k najvýraznejším osobnostiam hudobnej brandže na Slovensku. Zažil dramatický vzostup i pád, po ktorom vyhlásil, že s hudbou nadobro končí. Opätovne sa však vrátil na scénu.

Nespoznaný je nový dokumentárny film režiséra Mira Rema, vďaka ktorému sa mu splnil dlhoročný sen vytvoriť film o Richardovi Müllerovi. Nakrúcal ho tri roky a pokúsil sa vyskladať mnohovrstevný portrét svojho obľúbeného speváka, ktorého songy ovplyvnili celé generácie Slovákov a Čechov.

Snímka zobrazuje nielen lesk reflektorov, bulváru či okázalú tvár vystúpení, ale najmä tvrdú prácu, ktorá sa skrýva za úspechmi Richarda Müllera. Nekonečné cestovania, úsmevy pri rozhovoroch s cudzími ľuďmi, izolácia, stres aj únava – aj to je cena, ktorú musí Richard Müller platiť za to, že môže robiť prácu, ktorú ma rád – hudbu.

Film sa nakrúcal počas príprav a turné Richarda Müllera s kapelou Fragile v rokoch 2013 – 2016 a vďaka osobným filmovým archívom speváka sa dokument vracia zo súčasnosti späť do minulosti. Vytvára tak intímny rez do života tejto legendy a pomáha divákovi pochopiť jednotlivosti v kontexte celého života Richarda Müllera. Revolučnosť 90. rokov tak prudko kontrastuje s mentálnou únavou spoločnosti dnes. Snímka preto nie je iba obrazom prerodu Richarda Müllera, ale aj toho, ako sme sa za posledné desaťročia zmenili my – jeho publikum.

Odvaha a úprimnosť, s akou Richard Müller a jeho tím k sebe vpustili filmový štáb, ktorý bez príkras a pátosu ukazuje každodennú bitku o zajtrajšok, je na slovenské pomery takmer bezprecedentná. Film sa tak stáva nielen pokusom o portrét tohto slávneho speváka, ale aj pokusom o portrét slovenského šoubiznisu.

Richard Müller týmto filmom dokazuje, že vlastnosti ako úprimnosť a odvaha nie sú iba pózou umelca postaveného na piedestál populárnej hudby.

Réžia a kamera: Miro Remo. Kreatívny producent: Marek Kučera. Scenár: Miro Remo, Marek Kučera. Dramaturgia: Juro Šlauka. Strih: Marek Kráľovský. Hudba: Richard Müller a Fragile. Zvuk: Lukáš Kasrpzyk. Produkcia: Marek Kučera, Albert Malinovský. Producent: Punkchart Film, Endorfilm, Arsy-Versy, RTVS, Česká televize. Supervízia: Ivan Ostrochovský. Asistent réžie: Marek Kučera. Špeciálne efekty: Marek Ježo. Asistent zvuku: Rišo Füllek, Miro Gaži, Michal Džadoň, Tobiáš Potočný, Martin Králik. Účinkujú: Richard Müller, Soňa Müllerová, Iva Bittová, Wanda Wolfová, Ema Müllerová, Adnan Hamzic, Braňo Kostka, Soňa Norisová, Jana Golisová, Helena Krajčiová, Svetlana Rymarenko, Slavo Košecký, Vilo Csontos, Kamil Mikulčík, Peter Lacho, Marek Schurger, Andrej Šeban, Juraj Kuchárek, Nora Krchňáková, Dan Bárta, Helena Vodnráčková, Martin Dejdar, Marián Čekovský, Michal Horáček a ďalší.