Štyri príbehy o nepočujúcich deťoch z rómskych osád, ktoré pozorujú svoje okolie bez toho, aby mu úplne rozumeli, a snívajú svoj vlastný sen. To je základná charakteristika nového slovenského filmu Hluché dni, ktorý v pondelok 25. novembra 2019 o 19.00 h v kine/filmovom klube Iskra v Kežmarku uvedú režisér, scenárista a kameraman Pavol Pekarčík a kameraman Oto Vojtičko.
Film rozpráva o Sandre, ktorá miluje futbal a Ronaldinha, o Mariánovi, ktorý sa chce stať rušňovodičom a zároveň Van Dammom, o Alene a Reném, ktorí sa obávajú, že sa im narodí hluché dieťa, a o súrodencoch Romanovi, Kristiánovi a Karmen, ktorí snívajú o záchode a skutočnej obývačke.
„K Hluchým dňom som sa dostal cez svoju dizertačnú prácu. Hľadal som miesto, v ktorom sa prekrýva vizuálny svet fotografie a filmu, akýsi hybridný priestor medzi nimi – ich vzájomné prelínania a ovplyvňovania. Po jednej z rešeršných ciest po rómskych osadách som triedil fotky, keď sa ma moja žena opýtala, kto je ten chlapec s nežnými očami. Pre mňa to dovtedy bolo len jedno z mnohých detí, ktorých je v slovenských osadách veľa. Ale tento chlapec bol špeciálny tým, že nepočul,“ konštatuje režisér Pavol Pekarčík.
Začal teda rozmýšľať nad tým, ako sa asi cíti. Je outsiderom komunity, ktorá je v našej spoločnosti beztak outsiderom. Napadlo mu, že by bolo možno zaujímavé pozorovať, ako sa s takýmto hendikepom vyrovnáva. Toto bol Marián. Ostatné deti už potom hľadal pomerne ľahko – hluchonemé deti žijú v každej z rómskych osád.
„Vnorením sa do každodennej reality svojich protagonistov som pochopil, že každé dieťa prežíva okolitú realitu pomocou snívania. Nezáleží na tom, či počuje, alebo nie, či rozpráva, alebo nie. Dôležité však je do týchto snov preniknúť, odkryť ich, pozorovať. V dnešnej dobe majú ľudia čoraz menej možností stretávať ľudí z opačnej strany spektra, nieto sa ešte priblížiť ich vnútornému svetu. To znamená, že čoraz menej vieme o ľuďoch, ktorí nežijú v našej spoločenskej vrstve, štvrti, či na našej úrovni príjmu. Nechápeme ich pohnútky, starosti a motívy,“ pokračuje filmový tvorca.
Bolo preto preňho veľmi zaujímavé nahliadnuť do života ľudí, o ktorých vieme tak málo. Dozvedať sa o tom, že majú podobné obavy, sny, radosti ako my. A o tom by podľa Pekarčíka tento film mal byť – mal by spájať. Alebo aspoň pomôcť spájaniu.
„Počas dlhých hodín a dní v osadách som teda začal pracovať na observáciách, na zbieraní malých detailov, odpozorovaných nuáns, ktoré vytvorili náladu, základný pocit filmu. Ale bolo potrebné s nimi ešte pracovať, poskladať ich do ucelenejšieho príbehu, viesť ich. Preto som sa rozhodol do filmu implementovať aj hrané prvky, výsledkom čoho je hybridný žáner.“
Pozorovaných detí bolo spočiatku viac. Postupne sa výber zužoval. Do popredia sa dostali postavy, ktoré nestrácali autenticitu ani pri hraných scénach a ktoré mali potenciál sa predstaviť v komplexnejšom príbehu. Napokon sa režisér rozhodol pre štyri poviedky.
„Pre mňa je stále najdôležitejším parametrom autenticita – a to aj vizuálna. Obraz je preto vo väčšine prípadov explikovaný v celku a bez pohybu pozoruje dej. Tento princíp bol v priebehu nakrúcania dosť veľkou výzvou. Nepočujúcemu dieťaťu nevysvetlíte, kde je okraj záberu,“ pripomína P. Pekarčík a dodáva: „V zásade bolo pre mňa kľúčové sa protagonistom čo najviac priblížiť a byť úprimný vo svojom záujme o nich. Bez toho by význam filmu – spájanie a porozumenie – nebolo možné zdieľať na filmovom plátne.“
Viac informácií o filme nájdete na klubiskra.test. Vstupné na projekciu je 5 eur, s platným klubovým preukazom 3 eurá, lístky si môžete kúpiť v predpredaji online na www.kinoiskra.sk alebo v pokladni kina.
Pôsobí ako režisér, kameraman, pomocný režisér a producent. Dlhodobo spolupracuje s vybranými slovenskými režisérmi, ako napr. s Ivanom Ostrochovským na filmoch Ilja (strih a kamera) či Posol (pomocný režisér), Martinom Šulíkom na filme Cigán (pomocný režisér) alebo Ivetou Grófovou na filme Až do mesta Aš (pomocný režisér, vedúci výroby a koproducent). Réžijne debutoval celovečerným filmom Zamatoví teroristi (spoločne s Petrom Kerekesom a Ivanom Ostrochovským), ktorý bol v svetovej premiére uvedený na MFF Karlove Vary, kde získal Cenu FEDEORA, a v medzinárodnej premiére uvedený na prestížnom Berlinale, odkiaľ si doniesol Cenu čitateľov denníka Tagesspiegel. Hluché dni sú Pekarčíkov debutový sólový celovečerný film.