Necelá stovka divákov bola zvedavá na nový slovenský film Piata loď, nakrútený podľa rovnomenného románu Moniky Kompaníkovej, ktorý do kina Iskra v rámci filmového klubu prišli v polovici apríla osobne uviesť režisérka Iveta Grófová a scenárista Marek Leščák.
Obaja tvorcovia prišli do Iskry už druhýkrát. Iveta Grófová v januári 2013 predstavila Kežmarčanom svoj prvý celovečerný film Až do mesta Aš a Marek Leščák v apríli toho istého roku prišiel s režisérom Mátyásom Priklerom so snímkou Ďakujem, dobre.
Príbeh vyrozprávaný rafinovane
„Knihu Piata loď som si prečítala hneď, ako som dokončila svoj celovečerný debut a úprimne ma nadchla. Rozhodla som sa preto, že sa spolu s Marekom Leščákom pokúsime napísať scenár ako voľnú filmovú adaptáciu tejto knižnej predlohy,“ rozhovorila sa režisérka a spoluscenáristka.
„To čo mňa na tomto filme baví, je príbeh detského dobrodružstva, ktorý je rozprávaný rafinovaným spôsobom, tak ako v knihe. Je podávaný cez napätie, cez strach o osud bábätiek, ktoré si hlavná hrdinka vezme do záhradnej chatky a začne sa o ne starať,“ doplnila.
Pozerať sa detskou optikou
Scenáristu Mareka Leščáka oslovila priamo režisérka, s ktorou spolupracoval už na jej filmovej prvotine. „Iveta prišla za mnou s knihou, ktorú som si prečítal a zistil som, že previesť ju do filmovej podoby nebude ľahké, pretože má viacero vrstiev či plánov a bolo treba sa rozhodnúť, akou cestou pôjdeme. Rozhodovanie trvalo dosť dlho, kým sme našli ideálny tvar a cestu, ako to chceme robiť,“ skonštatoval scenárista.
„Pre nás bolo zaujímavé pozerať sa na celú situáciu detskou optikou, teda optikou hlavnej hrdinky. A najdôležitejšia bola hlavná línia, čiže zápletka o tom, že mladé dievča, ktoré pochádza zo zložitej rodinnej situácie, ukradne dve malé bábätká a spolu s kamarátom sa o ne starajú. To sa nám zdalo ako najsilnejšie,“ pokračoval Leščák.
Napriek tom sa podľa neho do filmu podarilo dostať viac plánov. A vďaka tomu môže detský divák Piatu loď vnímať ako príbeh detského dobrodružstva, zatiaľ čo dospelý aj ako príbeh medzigeneračných vzťahov, čo vidieť na vzťahu hlavnej hrdinky Jarky s mamou a babkou.
„Každý si tam teda dokáže nájsť to svoje a myslím si, že takto to je dobre,“ dodal jeden z najznámejších slovenských scenáristov, ktorý okrem Grófovej spolupracoval aj s ďalšími známymi režisérmi, ako napríklad Martin Šulík, Juraj Lehotský, Jaro Vojtek či Ivan Ostrochovský.
„Celý film je urobený tak, aby si vyžadoval spoluúčasť diváka, ktorý ho pozerá. Mnoho vecí je náznakových, veľa si musí divák sám trochu domyslieť alebo vložiť si do toho vlastnú životnú skúsenosť a cez ňu film prežívať. Záver je otvorený, ale myslím si, že emocionálne veľmi dojemný práve preto, aby tam vznikol čas na premýšľanie nad vyústením príbehu,“ zhrnula I. Grófová a dodala: „Myslím si, že film je prijímaný dobre a teším sa z toho, že napriek tomu, že nie je úplne mainstreamový, vie komunikovať s každým divákom. Mám väčšinou takú spätnú väzbu, že je emocionálne silný a dokáže divákov zasiahnuť.“
Na filme začali tvorcovia pracovať už v roku 2013, po štyroch rokoch sa dostal do oficiálnej distribúcie. Svetovú premiéru mal na prestížnom festivale Berlinale, na ktorom získal Krištáľového medveďa. „Veľmi nás táto cena potešila. Vážim si najmä to, že nepochádza z rozhodnutia filmových kritikov alebo odborníkov, ale práve naopak, je to vyslovene divácka cena, ešte k tomu od detskej poroty,“ zdôraznila Grófová.
Aj ďalší film chystajú spoločne
Režisérka už teraz pracuje na novom filmovom projekte, no viac o ňom ešte nechce prezrádzať. Dostali sme z nej iba informáciu, že to bude niečo úplne iné ako Piata loď. Spolupracovať na novom filme by mala znovu s Marekom Leščákom, ktorý tiež nezaháľal a podľa jeho scenára v tomto čase nakrúca Martin Šulík novú snímku s názvom Tlmočník, v ktorej hlavné postavy stvárnia známy český režisér Jiří Menzel a rakúsky herec Peter Simonischek, známy ako Toni Erdmann z rovnomennej úspešnej nemeckej komédie nominovanej na Oscara.
Text: Boris ŠVIRLOCH, foto: Daniel DLUHÝ
Celá fotogaléria z podujatia na FB stránke klubu